Peffsamling - blåtur

HER  FINNER DU BILDER FRA HELGEN :)

Peffsamling 7.-9. November 2014

Helga 7.-9. november ble det arrangert peffsamling i Sunnmørekrets. Det eneste deltakerne fikk vite var at de skulle møte opp på Moa på fredagen. Der ble de satt på to forskjellige busser som til slutt møttes på Nordfjordeid og to dei deretter til Måløy. Der ble de møtt av lederes som ga dei et kart som viste hvor speiderhuset til Måløyspeiderne lå, dit måtte dei finne veien. Måløy sitt speiderhus er veldig lite og der overnattet vi. Alle 36 speiderne og 7 ledere/rovere som sild i tønne, men det gikk så klart bra!

Neste morgen blei dei vekt og fikk beskjed om å pakke, vi skulle ned på hurtigrutekaia å synge for passasjerene på hurtigruta… hurtigruta var forsinket og alle sultene. Så da blei det frokost på kaia, boller og Bamsemums! Endelig kom hurtigruta og vi skulle ikke synge, men være med! Om bord blei det skikkelig frokostbuffet!! Speiderane fikk til og med skryt av resturantsjefen for at de oppførte seg så fint!! Turen gikk til Molde med en ilandstigning i Ålesund for lunsj. I løpet av turen på hurtigruten tok de merket foto og film og flere punkter i treningsprogrammet. Til slutt ankom vi Molde og fant frem til speiderneshus i Molde. Der overnatten vi også som sild i tønne! Her viste også alle patruljene frem bildene tatt i forbindelse med foto og film merket og sang patrulje sang og ropte patruljerop!!

Etter en god frokost søndagsmorgen blei det først ferge og til slutt buss tilbake til Moa!

Av stab var Steinar, Jonnis, Hanne, Ole Einar, Stephan, Ole Kristian og Helene med på turen.

Patrulje 1 - Jerv

Ingvild, Sunniva, Camilla, Robin, Alexander

Vi dro fra moa uten å vite hvor vi skulle. Tre og en halv time senere ankom vi Måløy. Vi fikk beskjed om hvor vi skulle gå. Etter å ha fulgt veien kom vi til ei speiderhytte, der fikk vi beskjed at vi skulle sove. Det var trangt om soveplassen, og tung luft. Halv ni stod vi ute ferdig pakket og klar til å gå. Vi gikk ned til havna, der fikk vi beskjed om å lage en sang som vi skulle synge på hurtigruta og for gamlehjemmet. Det viste seg egentlig at vi skulle ta hurtigruten. Vi gikk i land i Ålesund for å spise. Så gikk turen videre……til Molde?…

Patrulje 2 - Grevling

Eline, Jenny Marie, Stine Jeanette, Emina, Magnus, Markus

Alle var spente. Vi sat og venta på å få vite kvar vi skulle ende opp. Då vi fann ut at vi skulle boltre oss fast på "1 kvadratmeter" kvar, den første natta, vart vi litt skuffa. Men då vi fann ut at vi skulle ta hurtigruta fra Måløy til Molde, vart humøret på topp med ein einaste gong. Hurtigruta var eigentleg ikkje det vi hadde forventa, men den var fin og slikt berre at det var veldig lite å gjer på. Men koselig var det. Vi møtte til og med Sunniva Relling Berg.

Patrulje 3

Leiren byrja med at vi møtte opp på moa bussentral, til forskjellige tider. Ingen visste kvar vi skulle, og vi vart sende med buss, medan vi fekk bollar og banan til niste. Etter å ha køyrd i fleire timar satt alle i same buss, og var veldig spente på kvar dagen skulle ende. Svaret var Måløy, og dei fleste hadde ikkje vore der før. Etter å ha gått ei stund, kom vi fram til ”speiderens hus” på Måløya. Det var ei fin hytte, men med lite plass. Som speidarar løyste vi problemet, på 1, 2, 3. Etterkvart fikk vi pølse m/brød og saft, det var veldig godt etter en lang busstur!

Klokka var 7.20, og Steinar vekkte oss. Vi byrja å pakke og stelle oss, til vi skulle reise vidare. Etter å ha gått i ca. 20minutt var vi nede på havna. Vi fekk beskjed om at vi skulle synge patruljesangane til passasjerane på hurtigruta. Etter ei stund kom hurtigruta, og vi gikk inn. Då fekk vi vite at vi skulle være på hurtigruta heilt til vi kom til Molde! Vi åt frukost her, og gjorde forskjellige aktivitetar til vi kom til Ålesund. Lusjtid vart i Ålesund, og det var godt med ei pause, og frisk luft! Vi gikk om bord i hurtigruta igjen, og gjorde ulike oppgaver og skreiv presentasjon og tekst om patrulja og turen. Medan vi var på veg til Molde.

Patrulje 4

Først møtte vi opp på moa trafikkterminal. Deretter tok vi buss til Kjøs bru, der venta vi i 20 minutt på neste buss. Bussen kjørte oss så til Måløy. Vi overnatta på det lokale speiderhuset der vi måtte gå et stykke for å komme til.

Neste morgen ble vi vekt 07.15. Vi gikk så ned til kaien der hvor vi ble veldig «overasket» over en tur med hurtigruta. Om bord fikk vi frokost buffet med alt mellom himmel og jord.

Da vi kom til Aalesund stoppa vi i 1 time. Der gikk vi på land og fikk noe å spise og drikke. Vi gikk om bord igjen og satte kursen mot Molde.

Patrulje 5 - Ulv

Henrikke, Hedda, Sofie, Olav Elias, Sivert og Oscar

Vi møtte på moa på fredagen, fikk veldig lite beskjeder om videre, men ble puttet på en buss med eneste info om at vi skulle bytte buss senere, noen bussruter og bussbilletter. Bussturen ble en tur med masse undring om hvor vi skulle og hva vi skulle. Etterhvert ble det mørkt og vi mistet vertfall helt oversikt over hvor vi var, bussjåføren ga beskjed om at vi skulle av. Vi viste at det ble ei lita stund til bussen vi skulle ta videre kom så vi startet på å lage patruljenavn, sang og rop. Vi brukte også ventetiden på å bli bedre kjent med leiker og leiker til å holde varme. Bussen vi skulle ta videre kom og alle ble med videre. Teorier og tanker om hvor og hva vi skulle begynte for fult nå på denne turen, etter en stund i den nye bussen fikk vi plutselig flere kjentfolk inn på bussen. Det var den andre gruppen, nå var vi alle samlet i en buss. Vi snakket om teoriene vi hadde med hverandre og folk begynte virkelig å lure. Klokken begynte å nærme seg at vi skulle av, og vi hadde god misstanke om at Måløy var plassen vi skulle til på fredagen. På et busstopp får vi beskjed av lederne som har møtt oss å komme av. Vi får en liten beskrivelse om hvor vi nå skal gå, og turen går oppover. Svingene oppover var tunge, vertfall for de med tung oppakning å bære på. De fleste innsåg at gåturen var slutt når det var ei speiderhytte der, hytta ble fort inntatt av slitene, trøtte og sultene speidere. Mens maten ble laget ble speidere stuet bort i alle retninger. Maten ble godt mottatt av alle og en. Litt etter litt som alle ble ferdig å spise fant de seg plasser å sove på. Roen senket seg etterhvert selv om ikke alle var like trøtte og hadde like lyst å sove som andre, sovnet alle til slutt likevel. Morgenen begynte med at Steinar vekte oss alle, pakking og morgenstell startet fort og det tok ikke alt for lang tid før alle sto pakket og klar for avgang. Turen videre gikk til kaien der det ble øving og etterhvert hurtigruta tur videre til Ålesund og enda videre for oss alle. Oppgaver og kos på båten ble også en del av turen.

Patrulje 6

Fredag

På fredag blei vi sendt på buss og peffene fikk bare vite at vi skulle ta to ferger og bytte buss en gang, og at vi alle skulle få en bolle og en banan hver.  Vi satt på buss i ca 3 og en halv time. Da vi var ferdig i buss og var kommet fram, var vi i Måløy og vi måtte gå mellom en og to kilometer opp til ei lita speiderhytte. Der var trangt men alle fikk nok plass til å sove. Vi fikk to pølser til kvelds og etter ei stund skulle vi sove.

Lørdag

Vi blei vekt ca. klokka 07:20 og måtte pakke oss ut til klokka 08:30. Det blei mye do-kø for å vaske oss og pusse tenner. Men etter hvert gikk det greit. Dei voksne sa at vi skulle synge for passasjerene på Hurtigruta og på gamlehjemmet. Men istedenfor gikk vi om bord på Hurtigruta på vei mot Ålesund og Molde. Vi fikk god frokost der og etter hvert fikk vi gå fritt rundt på båten. Det er fin utsikt over fjord og fjell. Båten bikker fram og tilbake og mange blei kvalme, men det gikk greit etter kvart. Vi tok en kjapp matpause i Ålesund før reisa fortsatte. Da vi kom til Molde gjekk vi opp til Molde speiderhytte.

Sang

Vi er halvt katt, vi er halvt enhjørning. Hvem er det? Det er vi, Enhjørningskattane.